Nuormartat kunnostivat laatikkokasvimaat Rusutjärven leirikodilla

24.5.2023

Nuormartat Rusutjärven leirikodilla 24.5.2023 viljelylaatikoita kunnostamassa.

Nuormartat päivittivät viljelylaatikot uuteen kukoistukseen Tuusulan seurakunnan Rusutjärven leirikodilla. Laatikoita ja niiden asukkeja saavat hoitaa kaikki leirikodilla satokauden aikana toimivat.

Tuusulan Nuormartat ry kävi keskiviikkona 24.5.2023 kunnostamassa toukokuussa 2022 Tuusulan seurakunnan Rusutjärven leirikodille perustamansa neljä viljelylaatikkoa uuteen satokauteen. Laatikoiden kasvulaustat käännettiin talikolla ja täydennettiin kukin säkillisellä uutta ravinteikasta puutarhamultaa. Uusista taimista ja siemenistä laatikoihin laitettiin kasvamaan pillisipulia, porkkanaa, retiisiä, pensastomaattia, bataviasalaattia, rapealehtistä salaattia, pensaspapua, silpoydinhernettä, pinaattia, sitruunamelissaa, tilliä, kehäkukkaa, samettikukkaa ja syötävää kesäkukkasekoitusta. Kuukausimansikka, ruohosipuli ja viinisuolaheinä olivat sitkeinä sisseinä selvinneet talven yli. Lipstikka puski myös terhakkaasti kivenkolostaan, ja pikkuinen raparperikin teki penkissään uusia lehtiä jo vauhdilla. Paikalle rakennettiin myös hävikkiruusuista upea kuivakukka-asetelma alueen verkkoaitaa somistamaan.

Kasvimaan perustaminen on hauskaa ja palkitsevaa, eikä se tosiaan tarvitse tilaa muutamaa neliömetriä enempää. Laatikkoviljely tuottaa lähiruokaa läpi kesän pitkälle syksyyn ja usein vielä säilöttäväksi asti. Kasvun ihmeen ja sadon kypsymisen seuraaminen tarjoaa moniaistisen kokemuksen ja ilahduttaa kaiken ikäisiä.

Tuusulan Nuormartat ry on jo pitkään tehnyt yhteistyötä Tuusulan seurakunnan lapsiperhetyön kanssa. Vuosille 2023-2024 yhdistys on saanut seurakunnalta 500 euron suuruisen kohdeavustuksen. Rusutjärven leirikeskuksen viljelylaatikoiden päivitys kuuluu tempauksiin, jotka yhdistys on suunnitellut toteutettaviksi avustuksen turvin.

Nuomartat toivottavat viljelylaatikoiden myötä kaikille Rusutjärven leirikodilla toimiville ihanaa kesää ja satokautta!